Rabu, 28 Oktober 2015

BAWA LA ANAK-ANAK TU MAIN LAYANG-LAYANG KAT PANTAI MORIB

pintu gerbang menyambut kedatangan anda
Okey, semua orang pun dah tau pantai Morib, Banting Kuala Langat. Pantai Morib bukan baru disebut tetapi dah lama pun dikenali. Mungkin orang tau pantai Morib lama tetapi sebenarnya pantai Morib dah up grade jadi lebih moden dan menarik. Kalau dulu orang datang pantai Morib nak mandi pantai tetapi sekarang ni dah lain. Kalau anda nak mandi,nak lepak, nak jalan-jalan, nak jogging, nak makan-makan dan juga tak ketinggalan nak layan anak main layang-layang pun boleh pun boleh di sini. 
Cerita pasal main layang-layang, aku memang selalu bawa anak main layang-layang kat sini. Tapi kalau nak main layang-layang tu elok la datang petang sikit apabila cuaca panas. Angin yang menderum membantu layang-layang naik tinggi. Kalau tak ada layang-layang pun tak ngapa kerana kat sini memang dah ada ramai orang jual lelayang pelbagai saiz,corak,warna dan harga. 
replika yang menarik menanti anda bergambar
Kalau tak nak main lelayang boleh saja layan anak main buih pun seronok. Anda boleh saja buat apa saja kat sini tetapi jangan buat maksiat ye.. Allah maha mengetahui walaupun tersorok.
 Kalau dah penat layan anak boleh juga pergi basahkan tekak ataupun isi perut yang kosong tu. Ada banyak gerai yang bersih dan cantik setia menunggu anda dan keluarga. Tetiba saja anak ajak pergi mandi, boleh saja terus pergi sebelah kanan ada port memang untuk mandi manda. Kalau nak mandi tu tunggu time air pasang la, kalu tidak anda kena menapak jauh kerana pantai Morib memang landai. Sambil berenang-renang tu juga anda boleh kutip kulit siput yang ada. Kalau air surut boleh juga kalau nak gatal-gatal tangan kutip kepah dalam pasir. 
Apa pun yang anda buat destenasi pantai Morib memang menarik dan berbaloi kalau bawa keluarga datang sini.

duduk-duduk dulu kalau penat

teduhan yang nyaman 

beli saja kat sini, harga murah dan berpatutan

laluan menuju kepantai

layan saja anak main pantai

kalau lapar dan dahaga singgah la dulu



Tambah kapsyen

kalau petang memang lelayang terbang tinggi

nak mandi pergi saja hujung sebelah kanan

view yang menarik pantai Morib sekarang

Ahad, 25 Oktober 2015

RUMAH RAKIT WAK CAKOI SUNGAI SEPANG




memang indah dan ekonomi
Rumah Rakit Wak Cakoi ni memang sesuai kalau anda nak bersantai bersama rakan dan keluarga. Rumah rakit ni berada lebih kurang 0.5 km dari muara Sepang dan dikelilingi hutan bakau yang penuh dengan flora dan fauna.
 Walaupun percutian kat sini tidak la seperti hotel 5 bintang tetapi memang menarik kerana anda sendiri dapat merasakan pengalaman berada dalam kehidupan rumah dalam sungai. Selain tu, anda sendiri dapat menikmati keindahan hutan bakau dengan pengalaman sekali. 
nak buek taik mato pun boleh
kalau anda nak memancing memang inilah tempat yang sesuai anda nak memancing dengan anak-anak dan isteri kerana terasing dari orang ramai. selain itu jika anda nak bbq sambil lepak dengan kawan-kawan juga amat bersesuai. Anda tak nak memancing dan berborak dengan rakan tetapi nak menyendiri dan lari dari kesibukan kota juga amat bersesuai.
Selain tu harga yang tak mahal dan mampu dibayar oleh kebanyakan orang memang tak sepatutnya anda bagi alasan  tak mampu bawa anak isteri pergi makan angin.

santai beb
ruang memenungkan diri



Selasa, 8 September 2015

LAYAN CASTING DI TASIK PRIMA PUCHONG

JUNIOR PB REMPIT
11 Jan 2014 sepatutnya aku bawa satu group memancing di atas kelong tetapi oleh kerana kekangan kerja, group yang booking kelong terpaksa membatalkan expidisi. Entah macamana, terlintas di hati nak melawat Muaaz di Puncak jalil.
Nak jadi cerita, Si Muaaz pula buka cerita dia layan toman di Tasik Prima. Apa lagi, terus aku ajak dia bawa aku layan kayak di  tasik. Lagi pun, aku tak perbah layan kayak fishing di dalam tasik.
Selain tu, aku juga bercadang nak bergambar dengan peacock bass. Aku dengar ada Peacock Bass(PB) di dalam tasik tersebut. Sebenarnya aku tak pernah lagi bergambar dengan PB. Rasa macam ada kekurangan pula sejak menceburi minat memancing.
Awal pagi aku dah bertolak ke kedai Muaaz kerana nak bawa kayak. Si Muuaz pula bawa seorang rakan yang baru nak berjinak dengan kayak Fishing. Nasib aku baik kerana kawan Muaaz tu memang selalu dan dah biasa melayan PB di tasik Prima.
Apabila dah sampai baru lah aku tahu rupa2nya tasik tersebut dah dikelilingi dan di kepung oleh pembangunan dan perumahan. Sesampai aku di sana, kelihatan dah ramai pemancing yang dah bersedia dengan rod masing2. Ada pemancing yang layan cast dan ada yang layan guna umpan hidup. Tapi yang pasti, aku nampak ramai kaki2 cast yang memancing di sini.
Dengan bantuan kawan Muaaz, aku berjaya juga menaikan PB. Walaupun kecil, janji lesen juga la. Tak mengapa, jika ada umur dan masa aku pasti akan sampai lagi memujuk PB yang lebih besar.

NAK KE KELONG POZI?

kelong pozi kuala lukut negeri 9
Mungkin anda nak ke kelong Pozi tapi tak tahu lokasi dan tak ada pengalaman memancing di kelong. Dalam page ni saya akan cuba memberi sedikit panduan yang boleh dijadikan pedoman atau tip jika berminat memancing di atas kelong.
Kelong Pozi sebenarnya terletak di laut lepas berhadapan dengan Kuala Lukut. Kalau nak ke Kelong, kita perlu menaiki bot di jeti Kg Kuala Lukut. Ada juga pemancing yang masih silap kerana mereka datang ke Kuala Lukut berpandukan GPS. Setahu saya, jika kita menggunakan GPS akan menunjukan arah ke Kuala Lukut tetapi di seberang sungai.
Sebenarnya kalau saya ambil perbandingan masa, jeti Kuala Lukut hanya 30 minit sahaja dari KLIA. Jadi, jika anda berada di Kuala Lumpur, Petaling Jaya, Putrajaya, Klang atau arah utara seeloknya mengikut KLIA dan masuk jalan menuju ke pekan Sepang yang terletak hanya kurang 10 km dari KLIA. Di Pekan Sepang, anda akan jumpa simpang tiga di mana simpang ke kanan jalan ke Bagan Lalang, Tg Sepat, Morib dan Banting. Anda perlu ambil simpang ke kiri yang akan menuju Lukut dan Port Dickson. Tapi ingat, simpang menuju Kg Kuala Lukut sebelum lagi sampai di Lukut. Dalam pertengahan jalan, di Pekan Tanah Merah ada simpang

Rabu, 8 Januari 2014

KELONG MEMANCING POZI KUALA LUKUT NEGERI SEMBILAN

Kelong Pozi Kuala Lukut negeri Sembilan
Mungkin ramai yang mengetahui apa itu kelong memancing. Pada hari ini aku nak mengajak anda semua memancing di kelong Pozi yang terletak di Muara Kuala Lukut Port Dickson Negeri Sembilan. Sebenarnya kelong Pozi ini sudah lebih sepuluh tahun di bina dan akhir-akhir ini barulah kelong ini agak popular. Sebenarnya kelong Pozi dahulu dikenali dengan nama kelong Koperasi kerana kelong ini milik Koperasi Pelancongan Pelanduk 2020. Oleh kerana kelong ini dikendalikan oleh Pozi maka kelong ini senang dikenali dengan nama Kelong Pozi.

kalau nak santai boleh la bawa hemop
Terletak di Muara Kuala Lukut dan bersebelahan dengan daerah Sepang dan Port Dickson. Lebih senang kalau aku katakan Kelong Pozi terletak 20 minit sahaja perjalanan dari KLIA. Bagi pemancing yang datang dari utara seperti Kuala Lumpur, petaling Jaya, Subang, Syah Alam dan Klang bolehlah pergi ke kelong Pozi melalui KLIA atau pekan Sepang kerana jarak perjalanan lebih dekat berbanding mengikut lebuhraya Seremban. Bagi pemancing yang datang dari arah selatan seperti Melaka dan Johor mestilah melalui Port Dickson terlebih dahulu.



pemandangan sunset semasa di kelong
Bagaimana nak pergi ke kelong Pozi? Anda hanya perlu menelefon Pozi melalui talian bernombor 019 3601221 dan membuat tempahan bila nak nak naik Kelong. Datang saja ke jeti anda akan di sambut oleh boatman yang akan membawa anda ke kelong. Pasal harga jangan risau di mana kebanyakan kelong memancing hanya mengenakan cas yang berpatutan melainkan kelong memancing bertaraf 5 bintang. Kalau anda masih ragu2 tentang kelong bolehlah menggunakan khidmat guide yang akan menguruskan trip memancing anda.

nak birding pun boleh tapi kena bawa bino...
Apa kemudahan yang ada di Kelong Pozi? kalau anda berminat memancing semalaman, memang ada bilik yang disediakan. Bilik yang ala kadar dengan sebuah pangkin untuk melabuh badan yang kepenatan memancing. Selain itu, bagi yang ingin memasak sendiri boleh la membawa bekalan memasak sendiri kerana dapur juga disediakan. Kebanyakan pemancing memilih memasak di kedai sahaja kerana senang dan cepat. Order saja pada boatman nak makan apa, nanti dia akan hantar tanpa caj penghantaran. Selain dapat ada juga pangkin di luar bilik dan sebuah rumah rehat kecil untuk melepaskan hajat perut memulas.


spisis pemotong perambut
Ikan apa yang ada di Kelong Pozi? berdasarkan pengalaman saya, terdapat pelbagai spisis ikan karang seperti jenahak, kerapu, bayan, baracuda dan juga GT. Selain itu ikan pari juga sekali sekala mampu menggongcang joran dan  kederat anda. Bagaimana pun hasil memancing bukan sahaja berdasarkan nasib malah umpan dan teknik yang digunakan. kalau tak tahu anda boleh rujuk dalam blog2 dalam web.
Umpan apa yang sesuai di kelong Pozi?





jenahak keemasan menjadi buruan utama
Umpan apa yang sesuai di Kelong Pozi? Bagi pemancing yang memburu ikan2 gred A bersaiz besar seperti jenahak, kerapu, pari dan GT sebaiknya menggunakan umpan anak ikan seperti tamban atau selar yang boleh di Apolo di kelong Pozi. Jangan lupa, apolo kertas warna putih bersaiz 4, 5 atau 6 sahaja yang sesuai di kelong Pozi. Selain umpan ikan hidup penggunaan umpan udang hidup dan pumpun sarang juga boleh digunakan. 

Peralatan apa yang perlu di bawa ke kelong Pozi? bagi pemancing biasa yang sekadar untuk bersantai hanya perlu bawa makanan , minuman dan juga makanan minuman ringan sebagai tambahan. Berbalik kepada pemancing yang tegar dan memburu ikan2 besar perlu membawa tangguk sotong, tangguk ikan dan juga hook bagi menghadapi kemungkinan yang tak diduga. 

nak cuba hentakan senangin besar pun boleh
Memancing ni sekadar hobi yang menyeronokan. Selain itu memancing juga menguji kesabaran dan kreativiti seseorang. Jika percubaan kali pertama gagal, jangan lah kita cepat2 melabelkan sesuatu yang buruk tentang sesuatu lapangan memancing tersebut. Cuba dapatkan maklumat yang selengkap sebelum pergi memancing supaya peluang lebih luas untuk kita mendaratkan ikan.













kumpulan kecil

kumpulan besar

Jumaat, 20 September 2013

APA YANG ADA DI MERAPOH?


kayak fihing di sg Tanum
Tentu ramai yang tahu tentang merapuh kerana Merapuh merupakan jalan masuk ke Gunung Tahan. Pekan Merapuh mungkin tak asing bagi penggiat kaki daki gunung. Aku bukan nak cerita pasal daki gunung kerana aku memang bukan kaki daki. Daki bukit belakang rumah aku pun dah mengah apatah lagi nak daki gunung.
Aku sebenarnya nak bagitau bahawa di sana ada aktiviti yang sesuai dengan aku iaitu air... . Aktiviti air.
Taman Negara Sg Relau Merapuh telah menawar satu pakej yang baru di sg Tanum iaitu aktiviti berkenu dan berkayak sambil memancing. Memang masih banyak ikan tengas, kejor dan kelah yang bersimpang siur di perairan gunung. Para tetamu boleh mendapatkan permit dan khidmat Guide di Taman Negara Sg Relau, Merapuh. Walaubagaimanapun aktiviti memancing lebih tertumpu catch and release. Harap maklum dan fahamlah ye.
Menurut salah seorang guide Taman Negara Relau, selain aktiviti mendaki gunung dan berkenu di Taman Negara terdapat satu lagi pakej yang menarik iaitu meneroka Gua2 yang terdapat5 di sana. Berdasarkan gambar2 yang ditunjukkan kepada aku, rasanya pakej tu memang menarik.
di garisan permulaan

Isnin, 20 Mei 2013

RUMAH MELAYU DI PAYA INDAH WETLANDS DENGKIL

Rumah Melayu ialah sebuah rumah melayu Terangganu yang dibina sebagai sebuah rumah replika yang terletak dalam kawasan konservasi di Paya Indah Wetlands Dengkil. Dibina sepenuhnya dengan bahan binaan kayu Seraya hitam. Rumah yang terletak di tepi tasik ini sangat indah dan cantik. Menurut pihak pengurusan Paya Indah Wetlands dengkil, rumah ini boleh disewa untuk aktiviti keluarga, photografi , perfileman dan perkelahan dengan kadar sewa yang berpatutan. 
Oleh kerana rumah ini terletak dalam kawasan konservasi, maka para pengunjung perlu memohon melalui Jabatan Perhilitan Paya Indah Wetlands terlebih dahulu dan dikenakan bayaran guides. 

pandangan dari halaman

pandangan dari depan tangga